Veelgestelde vragen met betrekking tot het Coronavirus

Veelgestelde vragen met betrekking tot het Coronavirus

Is het kantoor van Djoser open voor bezoek?

Zit je te denken aan een mooie reis, maar heb je nog wat vragen? Stel ze dan bij voorkeur telefonisch één van onze reisspecialisten, of via e-mail, chat of whatsapp. Zij helpen je graag. Langskomen op kantoor is ook mogelijk.

Wat zijn de openingstijden van Djoser?

We blijven altijd bereikbaar per telefoon, e-mail, chat of WhatsApp. Van maandag tot en met vrijdag zijn we open tussen 09:30 17:00. Op zaterdag van 09:30 tot 13:30. Langskomen op kantoor is op dit moment niet mogelijk.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Bij belangrijke veranderingen sturen we al onze reizigers direct een bericht. Wil je zelf het reisadvies volgen? Kijk dan op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksoverheid en de ANVR.

Is Djoser aangesloten bij ANVR en SRG en wat betekent dat voor mij als reiziger?

Ja, Djoser is lid van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Dat betekent dat je er zeker van kunt zijn dat alles goed geregeld is. Goede voorwaarden, verantwoord op reis en persoonsgegevens worden veilig opgeslagen. De SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) zorgt ervoor dat je altijd je geld terug krijgt in het geval dat Djoser failliet gaat en je reis daardoor niet door kan gaan. Dat is geeft een prettig gevoel.

Ik heb eerder dit jaar een reis geboekt. Kan ik deze nog omboeken?

Je kan tot 01 maart 2022 je reis kosteloos omboeken naar een andere datum en/of bestemming, tot uiterlijk 90 dagen voor vertrek. Dit is alleen geldig voor boekingen vanaf 01 december 2021, mits geen afwijkende vlucht hebt geboekt (bijv. eerder heen of later terug dan de groep).

Wat als mijn reis toch niet door kan gaan en Djoser de reis moet annuleren?

Als je reis door Djoser geannuleerd wordt, dan ontvang je via je Mijn Djoser-pagina hierover een bericht. Het betaalde bedrag ontvang je dan binnen 14 dagen volledig terug.

Mijn betalingstermijn vervalt binnenkort, moet ik dan het restant van mijn reissom betalen?

De vervaldatum van je betaling vind je op je factuur of op Mijn Djoser. Het tijdig betalen van je reis wordt ook geadviseerd door ANVR en SGR, zodat reizen goed voorbereid kunnen worden. Djoser is aangesloten bij SGR, dus de betaling is hierdoor ten alle tijden gewaarborgd. Doe de betaling bij voorkeur via iDEAL of overschrijving.

Wat gebeurt er als de reissom van mijn nieuwe reis lager is dan de waarde van mijn voucher?

Dat is geen probleem. In dat geval krijg je het verschil van ons teruggestort op je bankrekening.

Mijn reis vertrekt binnenkort, moet ik beginnen met een eventuele visumaanvraag?

Als je moet beginnen met het aanvragen van je visum, krijg je daarover op het juiste moment een automatisch verstuurd bericht via Mijn Djoser. Maar omdat op dit moment de situatie nog veelal onzeker is en snel kan veranderen, raden we aan om eerst nog persoonlijk contact op te nemen met Djoser, voordat je begint met de visumaanvraag. We kunnen je dan persoonlijk advies geven.

Mijn reis is geannuleerd, en ik heb kosten gemaakt voor een visum, inentingen en andere reisgerelateerde zaken. Kan ik deze kosten ergens verhalen?

Het is mogelijk dat je reis- of annuleringsverzekering deze kosten dekt. Daarvoor kun je het beste met hen contact opnemen.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het coronavirus voor mijn reis?

Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen. De uitbraak van het coronavirus valt hier niet onder. Voor meer informatie over het standpunt van het Calamiteitenfonds kun je hier terecht.

Hoe zit het met corona en verzekeringen?


Djoser werkt samen met Europeesche Verzekeringen, dé specialist in het verzekeren van reizen. Onderstaande vragen&antwoorden hebben betrekking op de verzekeringen van de Europeesche. Het kan uiteraard zijn dat andere verzekeringsmaatschappijen afwijkende voorwaarden hebben. Juist in deze tijd is het belangrijk goed verzekerd te zijn, daarom raden wij de extra uitgebreide dekking van de All-Risk annuleringsverzekering aan.

Waarom via Djoser?

  • Alle reguliere annuleringskosten verzekerd, dus ook bij COVID-19 besmetting kort voor vertrek.
  • Volledige premie restitutie als de reis niet kan doorgaan en Djoser annuleert
  • Eenvoudige schademelding;
  • Overlijden familie 3e graad standaard meeverzekerd;
  • Ex-man/vrouw blijft 1e graad;
  • Extra annuleringsredenen met de uitbreiding Allrisk;
  • Waarnemer mee te verzekeren (1%); Een waarnemer is een persoon die niet meereist en de vervanger/waarnemer is als de verzekerde afwezig is of een huisdier;
  • Reisgenoten zijn ten opzichte van elkaar verzekerd, ook als je geen familie van elkaar bent. Dit geldt voor maximaal vier gezinnen en wanneer je je als samenreizend bij Djoser hebt aangemeld;
  •  

Annuleringsverzekering

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik een reis boek naar een land met het reisadvies code groen of geel?
Je hebt de normale dekking die je altijd gewend bent op de kortlopende- en doorlopende annuleringsverzekering als het reisadvies naar je bestemming (weer) groen of geel is op het moment dat je een reis boekt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je verzekerd bent bij COVID-19 besmetting.

Is er dekking voor niet gebruikte reisdagen op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies. Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje/rood.
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan vergoedt de Europeesche de niet gebruikte reisdagen voor 75%. Goed om te weten is dat Djoser in dit geval de niet gebruikte reisdagen aan je vergoed.

Als ik op de luchthaven door de luchtvaartmaatschappij of de autoriteit wordt geweigerd voor mijn vlucht. Is dit gedekt?
Een luchtvaartmaatschappij of plaatselijke autoriteit heeft het recht om een reiziger te weigeren op een vlucht. Bijvoorbeeld als je niet de juiste reisdocumenten hebt, of om redenen op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging. Dus ook in deze situatie kan dit voor komen.
Als je geweigerd wordt op een vlucht dan kun je mogelijk een vergoeding claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

Op de standaard annuleringsverzekering is het geweigerd worden op een vlucht geen verzekerde gebeurtenis. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan kun je eventueel 75% van de niet gebruikte reisdagen claimen. Hierbij houden we rekening met de vergoeding die je van de luchtvaartmaatschappij hebt gekregen.

Allrisk Annuleringsverzekering

Wil je meer verzekerd hebben dan de standaard annuleringsverzekering? Dan is de allrisk annuleringsverzekering een goede optie. Je kunt dan een beroep doen op de verzekering bij een annuleringsreden, die niet onder de standaard annuleringsdekking valt. Vanwege een reden die voor jou belangrijk is. Bijvoorbeeld als een goede vriend(in) ernstig ziek wordt, of als je onverwacht te maken krijgt met financiële tegenvaller. Je krijgt voor deze extra annuleringsredenen 75% van de annuleringskosten vergoed.

Juist in deze tijd is het aan te raden deze allrisk annuleringsverzekering af te sluiten. Er zijn verschillende onverwachte en onvoorziene gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als je voor vertrek in quarantaine moet terwijl je zelf niet ziek bent. Dit valt niet onder een standaard annuleringsverzekering. Op de allrisk annuleringsverzekering is dat wel verzekerd. Het moet wel altijd onverwacht en onvoorzien zijn. Je kunt bij ons terecht voor de uitgebreide voorwaarden.


Reisverzekering


Heb ik dekking op mijn reisverzekering als ik wil afreizen naar een land waarvoor het reisadvies code geel is?
Er is dekking als op het moment van vertrek vanuit Nederland er voor het land van bestemming een reisadvies code geel of groen is afgegeven. Geldt er in het land van je reisbestemming een quarantaineverplichting bij aankomst? Dan zijn de extra reis- en verblijfskosten niet verzekerd.

Is er dekking op mijn reisverzekering als het reisadvies tijdens mijn reis wordt aangepast?
Ben je op de reisbestemming en wordt tijdens je vakantie het reisadvies aangepast van code geel of groen naar code oranje of rood? Dan loopt de dekking van je verzekering door tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren. De dekking is dan geldig voor zowel corona-gerelateerde schade als voor niet corona-gerelateerde schade.

Mijn reisbestemming heeft code oranje of rood. Biedt mijn reisverzekering dekking als ik (medische) kosten moet maken door het coronavirus?
Ben je nog niet vertrokken naar je reisbestemming en is er een negatief reisadvies afgegeven voor de reisbestemming? Dan ben je niet verzekerd als je toch naar de reisbestemming gaat en een corona-gerelateerde schade oploopt of daarvoor kosten moet maken. Dit geldt ook als het reisadvies voor je bestemming tijdens de reis wordt aangepast van oranje of rood naar de code geel of groen. Voor niet corona- gerelateerde schade heb je wel dekking op je reisverzekering.

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als je, of je verzekerde reisgenoot, ernstig ziek wordt tijdens je reis en na akkoord door de alarmcentrale SOS International: 020-6515777. Neem in andere gevallen contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus in quarantaine moet.
Heb je extra reis- of verblijfkosten omdat je op reis preventief in quarantaine moet? Deze kosten vallen niet onder de dekking van je verzekering.


Staat je vraag er niet bij? Kijk hier naar meer informatie van de Europeesche.