Veelgestelde vragen oranje reisadvies

We kunnen naar steeds meer landen veilig en verantwoord op reis. Uiteraard voeren we reizen uit naar landen met een groen of geel reisadvies, maar ook zijn reizen naar een aantal landen met een oranje reisadvies mogelijk. Uitgangspunt hierbij is de veiligheid en gezondheid van onze reizigers als het gaat om Covid-19 én het advies van de ANVR welke landen bereisd kunnen worden.

Uiteraard hebben we frequent contact met onze agentschappen. Hierdoor zijn we goed op de hoogte van de lokale omstandigheden en regels. Houd er rekening mee dat lokale regelgeving aan verandering onderhevig is. Na boeking houden wij je over deze regels en voorwaarden via 'Mijn Djoser' op de hoogte.

We kunnen ons voorstellen dat je wat vragen hebt hierover, daarom vind je hieronder een paar veel gestelde vragen over reizen naar een land met oranje reisadvies. De informatie op deze pagina is relevant voor Nederlanders, niet of in mindere mate voor Belgische reizigers.

- Oranje advies betekent 'alleen noodzakelijke reizen' en dus geen toeristische. Mag het wel?
Antwoord: Ja, het mag en het wordt door de ANVR ondersteund.

- Is het veilig?
Antwoord: Ja, Djoser voert alleen reizen uit als het veilig kan, en qua inreisbeperkingen mogelijk is. Dus als bijvoorbeeld een quarantaineverplichting van toepassing is bij aankomst op de bestemming, dan voeren we de reis in principe niet uit.

- Wat als bij vertrek een land kleurcode groen of geel heeft, en tijdens de reis oranje wordt?
Antwoord: De situatie wordt opnieuw bekeken: moet er worden gerepatrieerd of kan de vakantie worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen? Dit wisselt van geval tot geval. Goed om te weten; Bij repatriëren vergoedt Djoser de niet-genoten reisdagen.

-Ben ik wel verzekerd als ik op reis ga naar een oranje bestemming?
Antwoord: Ja, je bent verzekerd. Er zijn wel verschillen tussen de verzekeraars. De Europeesche (af te sluiten via Djoser), Allianz en Unigarant vergoeden óók corona gerelateerde medische kosten. Uiteraard geldt dit indien medische kosten zijn meeverzekerd op de polis.

Sowieso is er bij de meeste verzekeraars dekking voor álle medische kosten die niet Covid-19 gerelateerd zijn en ook bijvoorbeeld voor de bagagedekking (indien afgesloten). De meeste basis ziektekostenverzekeringen vergoeden wel spoedeisende medische hulp in het buitenland, dus ook ziekenhuisopname als gevolg van een Covid-19 besmetting. Dit gebeurt dan op basis van Nederlandse marktconforme tarieven. Check vooraf goed bij je eigen verzekeraar (zowel ziektenkostenverzekering als reisverzekering) of je verzekeringen volstaan én zodat je weet wat wel en niet verzekerd is.

-Ik ben niet (volledig) gevaccineerd, kan ik dan wel op reis?
Antwoord: Om de reis soepel te laten verlopen is het alleen mogelijk om bij Djoser te boeken als je volledig gevaccineerd bent (met uitzondering van kinderen jonger dan 12 jaar) en je de laatste prik minimaal 14 dagen voor vertrek hebt gekregen.

-Waar vind ik meer informatie over Covid-19 en ANVR?
Antwoord: Op deze pagina vind je meer veel-gestelde-vragen bij de ANVR.

-Waar vind ik meer informatie over de reisadviezen van de overheid?
Antwoord: Reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

-Als op het moment van boeking een land oranje is en dat blijft ongewijzigd, kan ik dan van de reis afzien?
Antwoord: Ja, dat kan, maar dan gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Het kan dus niet kosteloos. Na boeking voor een reis met een oranje reisadvies kun je binnen 3 werkdagen kosteloos annuleren. Je hoeft dan alleen maar een e-mail te sturen naar info@djoser.nl en aangeven dat je wilt afzien van de boeking.