Reisvoorwaarden

Reisvoorwaarden

Een geslaagde reis begint met goede informatie vooraf. Hier lees je wat er verder nog bij komt kijken: hoe boek je een reis en wat zijn (naast de algemene ANVR-Reisvoorwaarden) de belangrijkste voorwaarden.
 

 


ANVR 

Djoser is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Op al onze Djoserreizen zijn de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing. Uiteraard kun je deze voorwaarden (voor boeking) bij ons opvragen of downloaden op onze website of vanaf anvr.nl.


SGR 

Djoser (KvK nr. 28045957) is aangesloten bij SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), Admiraliteitskade 73, 3063 ED Rotterdam, tel.: 010-4146377, e-mail: sgr@sgr.nl. Je kunt dit nakijken op www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Vanaf boekdatum 1 januari 2021 wordt er een verplichte bijdrage in rekening gebracht. Op de factuur staat de consumentenbijdrage van € 5,- per persoon die Djoser afdraagt aan het SGR.


Calamiteitenfonds Reizen 

Djoser (KvK nr. 28045957) is aangesloten bij Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat je als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:

- (een deel van) de reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;

- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien je vervroegd moet repatriëren.

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Het calamiteitenfonds bepaalt wanneer er sprake is van een calamiteit.

Op de factuur staat de consumentenbijdrage van € 2,50 die Djoser afdraagt aan het Calamiteitenfonds.


Je reis boeken 

Op deze website kun je zien op welke reizen nog plaatsen beschikbaar zijn en uiteraard kun je hier ook je reis boeken. Na boeking ontvang je direct een bevestiging per e-mail en ben je zeker van je plaats op de reis van je keuze. Telefonisch reserveren kan natuurlijk ook.


Kort voor vertrek 

Boek je binnen acht weken voor vertrek, dan moeten we je reservering eerst bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij aanvragen omdat we geen stoelen meer op voorraad hebben. Een enkele keer kan dit ook al eerder het geval zijn. De boeking is dan onder voorbehoud van beschikbare plaatsen in het vliegtuig. Voor een dergelijke aanvraag brengt Djoser geen extra kosten in rekening. Eventuele meerkosten indien in een hogere boekingsklasse geboekt moet worden, berekenen we, na overleg, wel aan je door. In het geval de vlucht aangevraagd dient te worden door Djoser dan wordt dit vermeld nadat je de boeking hebt bevestigd.


Optie 

Nog bedenktijd nodig? Dan kun je tot een aantal maanden voor vertrek een optie op een reis nemen. Zo’n voorlopige reservering is 5 dagen geldig en wordt automatisch omgezet in een definitieve of aanvraagboeking, tenzij je de optie tijdig annuleert. Voor de allerlaatste plaatsen van de reis kan geen optie meer genomen worden; er moeten nog minimaal 7 plaatsen beschikbaar zijn om een optie te kunnen nemen. Bij de vertrekdata van de reizen kun je zien of het nog mogelijk is om een optie te nemen, of dat er alleen nog definitief geboekt kan worden.


Omboeken 

Het is mogelijk je vertrekdatum of bestemming te wijzigen. Dit kan binnen 30 dagen na boeking, mits de huidige vertrekdatum minimaal vier maanden later is. Hiervoor brengen we € 50,- administratiekosten per persoon in rekening. Eventuele meerkosten worden - uiteraard na overleg - ook doorberekend. Heb je een vluchtwijziging aangevraagd, dan is omboeken niet mogelijk.


Minimale groepsgrootte en doorgang 

De groepen bestaan meestal uit minimaal 8 (bij Family 10) en maximaal 20 deelnemers (bij Family 26 en Wandelreizen 16); uitzonderingen vind je bij de betreffende reis onder Vertrekdata/prijs onder het kopje ‘Groepssamenstelling’.

Djoser heeft alle reizen van tevoren ingepland met het doel en verwachting deze ook uit te kunnen voeren. Dit op basis van eerdere ervaringen en boekingen in dit reisseizoen.

Om een groepsreis te garanderen en uit te kunnen voeren is een minimum aantal deelnemers nodig. Dit aantal staat bij betreffende reis vermeld onder het kopje 'Groepssamenstelling en groepsgrootte'. In het uitzonderlijke geval dat het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt en de reis niet door kan gaan, hoor je dit ruim van te voren, doch uiterlijk 21 dagen voor vertrek. Djoser zal altijd haar uiterste best doen om een gewenste alternatieve reis en/of vertrekdatum aan te bieden, waarbij je per persoon eenmalig € 50,- korting krijgt. Volledige restitutie van de reissom, inclusief eventuele via Djoser afgesloten verzekeringen die op de factuur staan (met uitzondering van eventuele kosten van zelf geregelde visa, vaccinaties en andere persoonlijke uitgaven) is natuurlijk ook mogelijk. In het geval dat een reis niet kan doorgaan als gevolg van een overmachtsituatie kunnen er andere voorwaarden gelden waarbij geen volledige restitutie mogelijk is.

Daarnaast behoudt Djoser zich het recht voor om in onvoorziene, gewichtige omstandigheden en of overmacht situaties de reis geen doorgang te laten vinden of het programma aan te passen.


Leeftijdsgrenzen 

De meeste reizigers vallen binnen de leeftijdsgroep van 35 tot 60 jaar, maar een hogere of lagere leeftijd hoeft zeker geen bezwaar te zijn. De minimum leeftijd voor alleenreizenden is 18 jaar. Reis je met twee of meer personen, dan moet ten minste één van de reizigers 21 jaar of ouder zijn zijn als er medereizigers onder de 18 jaar zijn, de minimum leeftijd is dan 14. De Djoser Familyreizen zijn geschikt voor ouders met kinderen van zes tot en met twintig jaar.

Djoserreizen zijn geschikt voor iedereen die van een actieve manier van reizen houdt en graag de cultuur en natuur van een land wil ontdekken. Er zijn geen maximum leeftijden. Iedereen met een normale conditie en gezondheid is in principe in staat onze reizen te maken. Je hebt wel een sportieve instelling en een gezonde dosis aanpassingsvermogen nodig. In de landen waar we reizen is namelijk niet altijd alles vooraf te voorzien. Af en toe improviseren kan het reizen juist verrassender maken.

Vlucht verlengen/wijzigen 

Een wijziging van je vliegreis - uiteraard slechts mogelijk indien er plaats beschikbaar is op de datum van je keuze - kun je tot uiterlijk acht weken voor vertrek, schriftelijk of per e-mail aanvragen. Wij brengen per persoon, per bevestigde aanvraag, € 50,- kosten in rekening. Dit is exclusief eventuele meerkosten of afwijkende tarieven van luchtvaartmaatschappijen. Ter plaatse zorg je zelf voor de benodigde transfers van en naar het vliegveld. Heb je een vluchtverlenging aangevraagd, dan is wijzigen of omboeken van je reis niet mogelijk.

Landarrangement 

Houd bij de boeking van een landarrangement er rekening mee dat voor al onze reizen een minimum aantal deelnemers geldt, voordat je je eigen vlucht boekt. Djoser is niet aansprakelijk indien er wijzigingen ontstaan in het vluchtschema van de groepsreis. Kom je op een andere tijd aan dan de groep en/of vertrek je op een andere tijd dan de groep, dan dien je zelf je transfers van- en naar het hotel en/of de luchthaven te regelen.


UNICEF 

Unicef logoBij boeking vragen wij je om een donatie van € 5,- of € 8,- aan UNICEF te doen. Dit is uiteraard niet verplicht. Djoser verdubbelt je donatie; de opbrengst gaat dit jaar naar een project in Madagaskar.


Reserveringskosten 

Bij Djoser betaal je € 25,- reserveringskosten per persoon, met een maximum van € 40,- per factuur.


Factuur/boekingsbevestiging 

Na aanmelding ontvang je per e-mail de factuur. De factuur is tevens je boekingsbevestiging en eventueel je verzekeringspolis. Controleer de boeking, de namen en de eerste voorletter van de deelnemers nauwkeurig; deze dienen exact overeen te komen met je paspoort. Als deze gegevens afwijken, is de kans groot dat je niet wordt toegelaten op de vlucht. Djoser is niet aansprakelijk voor de gevolgen hiervan. Wanneer je reisovereenkomst de status ‘definitieve boeking’ heeft vervalt het herroepingsrecht, alsmede wanneer de reisovereenkomst wordt gesloten binnen 8 weken voor vertrek.


Betaling 

De aanbetaling bedraagt 20 procent van de totale reissom plus de volledige premie voor een eventuele annuleringsverzekering. Dit bedrag dient per ommegaande na ontvangst van de factuur te worden betaald. Het restant van de reissom betaal je uiterlijk 8 weken voor vertrek. Boek je binnen 12 weken voor vertrek, dan betaal je de volledige reissom direct na boeking in één keer, via iDEAL, Bancontact of internetbankieren.

Het bankrekeningnummer van Djoser is NL48INGB0683095757 en BIC: INGBNL2A. Vermeld bij betaling je klantnummer.

Het bankrekeningnummer van Djoser in België is: BE19 3101 6045 9712 en BIC: BBRUBEBB. Vermeld bij betaling je klantnummer.

Indien je geen rekening hebt in Nederland of België kun je de betaling vanuit het buitenland overmaken op de volgende rekening: ING Bank, Weena 501, Rotterdam. Rekeningnummer IBAN-nummer NL48INGB0683095757 en BIC: INGBNL2A.


Online betalen 

Na boeking kun je de aanbetaling direct voldoen via iDEAL, Bancontact of internetbankieren. Betaal je via internetbankieren vergeet dan niet om je klantnummer erbij te vermelden. Op de ‘Mijn Djoser’-pagina staat een overzicht van je betalingen. Hier kun je ook het restbedrag online voldoen. Het is niet mogelijk om per credit card te betalen.

Ideal logo                  


Prijzen 

Djoser behoudt zich het recht voor om reissommen van elke willekeurige reis op elk gewenst moment aan te passen. De actuele verkoopprijzen staan op onze website gepubliceerd. Het kan dus voorkomen dat medereizigers een andere reissom hebben betaald. Prijzen verschillen naar gelang bezetting en tijdstip van boeking. Op geen enkel moment kan Djoser overgaan tot restitutie van het verschil in reissommen.

Voor de reizen met vertrek in het volgende kalenderjaar behouden wij ons het recht voor om routes en prijzen aan te passen en door te berekenen. De prijzen van reizen buiten de EU zijn op dit moment vrij van BTW. Indien de BTW-voorschriften worden gewijzigd, passen wij de prijzen aan. Dit geldt ook voor wijzigingen in luchthavenbelasting en vluchttoeslagen.


Informatie voor vertrek 

Na je boekingsbevestiging/factuur informeren wij je op gezette tijden over je reis via e-mail en je eigen ‘Mijn Djoser’-pagina. Deze informatie is ook beschikbaar als Mijn Djoser-app. Geef daarom altijd bij je boeking een e-mailadres aan ons door en gebruik vervolgens je ‘Mijn Djoser’. Heb je wel een factuur ontvangen, maar daarna niets meer? Laat het ons direct weten!


Reisdocumenten 

Op onze website vind je bij elke bestemming informatie over de reisdocumenten en visa. Hierin staat weergegeven of je paspoort aan specifieke eisen moet voldoen en of een visum noodzakelijk is. Soms is voor een bestemming een groepsvisum vereist. Wij brengen in dat geval de kosten bij boeking in rekening. Bij andere bestemmingen ben je zelf verantwoordelijk voor de visumaanvraag. Wil je die aanvraag door de VisumCentrale laten afwikkelen, dan kun je dit, tot uiterlijk drie weken voor vertrek, bij je boeking aangeven. Houdt er wel rekening mee dat de VisumCentrale bemiddelingskosten rekent voor het gereed maken van het visum, naast de standaard kosten voor het visum. Via je ‘Mijn Djoser’-pagina kun je de benodigde aanvraagformulieren uitprinten. Op verzoek sturen we de eventuele formulieren per post naar je toe. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat je bij vertrek en tijdens de reis in het bezit bent van de benodigde documenten (zie hiervoor de ANVR-boekingsvoorwaarden). Heb je niet de Nederlandse nationaliteit en/of paspoort, dan dien je zelf na te gaan of er andere regels van toepassing zijn.


Iets niet in orde? 

Laat de reisbegeleiding direct weten wanneer iets niet in orde is, zodat we een oplossing kunnen zoeken. Achteraf kunnen we een eventuele tegenvaller immers meestal niet meer goedmaken. Wordt het probleem ter plaatse niet naar tevredenheid opgelost, neem dan altijd contact op met het Djoserkantoor in Leiden. In de ANVR-reisvoorwaarden wordt bepaald dat indien een klacht niet tijdens de reis zo snel mogelijk bij de reisorganisator wordt gemeld, eventueel recht op schadevergoeding wordt beperkt of uitgesloten. Om dit te voorkomen kun je in een dergelijk geval een e-mail sturen naar klantenservice@djoser.nl. Klachten dienen individueel ingediend te worden, groepsklachten worden niet in behandeling genomen.


Annuleringsvoorwaarden 

De annuleringsvoorwaarden die Djoser, in overeenstemming met artikel 9, lid 2 van de ANVR-reisvoorwaarden hanteert, zijn als volgt:

De reiziger heeft het recht de geboekte reis schriftelijk te annuleren. Per reiziger zijn hiervoor de volgende kosten verschuldigd:

a) bij annulering tot 56 dagen voor vertrek 20% van de reissom;
b) bij annulering van 56 tot 28 dagen voor vertrek 50% van de reissom;
c) bij annulering van 28 tot 14 dagen voor vertrek 75% van de reissom;
d) bij annulering vanaf 14 dagen voor vertrek de volledige reissom.

De premie van de annuleringsverzekering, poliskosten, assurantiebelasting, SGR en reserveringskosten zijn onderdelen van de reissom die bij annulering van uw reis niet voor restitutie in aanmerking komen.

Een goede annuleringsverzekering dekt de annuleringskosten in de meeste gevallen. Djoser werkt samen met verzekeringsmaatschappij a.s.r. Meer informatie over verzekeringen vind je hier. Hier voor Belgische reizigers.


Reisverzekering 

Bij een onbezorgde vakantie hoort een goede reisverzekering. Een ongelukje zit immers, ook op vakantie, vaak in een klein hoekje. Omdat de kosten in een dergelijk geval soms flink oplopen, is een reisverzekering verplicht als je deelneemt aan een Djoserreis. Djoser werkt samen met verzekeringsmaatschappij a.s.r.  Meer informatie over reisverzekeringen vind je hier. Hier voor Belgische reizigers.


Uitgebreide reisinformatie 

Bij iedere reis vind je praktische informatie en een uitgebreide reisbeschrijving. Lees deze belangrijke informatie goed want het is onderdeel van de reisovereenkomst.


Reizen in verre landen 

Veel van onze reisbestemmingen liggen in niet-westerse landen. Dat maakt een Djoserreis extra interessant, maar betekent wel dat sommige dingen anders zijn dan je gewend bent. Het is daarom verstandig - en noodzakelijk - om je goed in te lezen voordat je een reis boekt, zodat je zeker weet dat de reis geschikt is voor jou en je reisgenoten. Hierbij kun je denken aan persoonlijke eigenschappen en gezondheid. Zaken als eten, hotels, vervoermiddelen en infrastructuur verschillen soms nogal met Nederland. Een driesterrenhotel in India is niet te vergelijken met een Nederlands driesterrenhotel, een bus in Vietnam heeft nu eenmaal minder goede vering en het wegdek is er slechter dan wij gewend zijn. Als je van tevoren rekening houdt met dit soort zaken, hoeft eventueel oponthoud of ongemak niet vervelend te zijn.


Wijzigingen door Djoser en aansprakelijkheid 

Djoser organiseert reizen met een avontuurlijk karakter in veelal niet-westerse landen. Daarbij kunnen zich bepaalde omstandigheden voordoen die ons noodzaken, ter plaatse of voor vertrek, wijzigingen in route, accommodatie of vervoer door te voeren. In uitzonderlijke gevallen kan het helaas voorkomen dat een luchtvaartmaatschappij het vluchtschema verandert. Wij kunnen soms genoodzaakt zijn met een andere maatschappij te vliegen of de reis aan te passen. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid bij wijzigingen in het reisschema als gevolg van vertragingen, het missen van aansluitende vluchten of andere onvoorziene omstandigheden bij luchtvaartmaatschappijen en eventueel hieruit voortvloeiende extra kosten en/of aanpassingen in het programma.

Indien op een in de reisovereenkomst inbegrepen dienst een verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan de reisorganisator zich beroepen op een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid die dat verdrag of Verordening aan een dienstverlener als zodanig toekent of toestaat.

Djoser is evenmin aansprakelijk indien en voor zover de reiziger zijn schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een door hem afgesloten verzekering, zoals bijvoorbeeld een reis- en/of annuleringsverzekering.


Gezondheid 

Op onze website kun je bij elke bestemming informatie vinden over eventueel aanbevolen vaccinaties en profylaxe. Raadpleeg echter altijd de plaatselijke GGD om te controleren of deze informatie nog steeds klopt. Je kunt ook terecht op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (lcr.nl) of bij Thuisvaccinatie. Voor onze bestemmingen en manier van reizen geldt overigens dat Djoser niet kan beoordelen of een deelnemer met gezondheidsbeperkingen in staat is zonder problemen een bepaalde reis te maken. Leg die vraag in geval van twijfel dus altijd voor aan een arts. Wanneer je medicijnen gebruikt, vraag dan aan je huisarts na of deze medicijnen onder de Opiumwet vallen. Ga je namelijk op reis met medicijnen die onder de Opiumwet vallen, dan moet je hiervoor een officiële verklaring aanvragen. 


Vluchttoeslagen 

Bij de gepubliceerde reissom zijn luchthavenbelastingen en veiligheids- en brandstoftoeslagen inbegrepen. Voor de brandstoftoeslag gaan we uit van een bedrag zoals dat door de luchtvaartmaatschappij is vastgesteld. In uitzonderlijke gevallen kunnen tussentijdse verhogingen van de toeslagen, conform ANVR-voorwaarden, aan de reizigers na boeking doorberekend worden. Houd er rekening mee dat je in sommige landen nog lokale heffingen, zoals een vertrekbelasting, moet betalen. Een indicatie van dergelijke kosten vind je, voor zover bekend, bij de betreffende reisinformatie op onze website.


Excursies 

Bij vrijwel elke reis is een aantal excursies inbegrepen. Eventuele entreegelden zijn niet inbegrepen. Zo heb je altijd de vrijheid om zelf te bepalen of je aan een excursie wil deelnemen of niet. Je vindt de excursies in het reisschema. Bij Djoser staat ‘vrijheid blijheid’ hoog in het vaandel.


Parkgelden 

Bij verschillende reizen zijn specifieke kosten opgenomen in de reissom. Zoals de toegangsgelden voor de Afrikaanse nationale parken waar we binnen de poort overnachten of doorheen rijden. Het gaat daarbij vaak om bedragen van enkele honderden euro’s per persoon.


Zakgeld en persoonlijke uitgaven 

Bij elke reis is aangegeven welke kosten bij de reissom zijn inbegrepen. Persoonlijke zaken, zoals verzekeringen, visumkosten en fooien vallen hier niet onder. Hiervoor dien je dus zelf te betalen. De in het reisschema opgenomen excursies zijn inclusief. Hiervoor geldt dat je ter plaatse alleen nog het eventuele entreegeld betaalt. Voor deze en overige uitgaven tijdens je reis vind je op de website een zakgeldadvies. Dit bedrag is een indicatie van wat je (minimaal) nodig hebt en mede afhankelijk van je eigen uitgavenpatroon. Je hebt bij Djoser immers alle vrijheid om je eigen plan te trekken: je bepaalt zelf welke bezienswaardigheden je de moeite waard vindt en waar je eet, in een (luxe) restaurant of bij een lokaal eetstalletje. Dát is de andere manier van reizen.


Duurzaam toerisme 

Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen met oog voor milieu, mens, natuur en cultuur, zodat reizen ook in de toekomst mogelijk blijft. De reisbranche voelt zich hierbij betrokken. ANVR-reisorganisaties hebben zich in ANVR-verband verplicht om een milieuprogramma met praktische maatregelen op te stellen. In dit programma beschrijven de reisorganisaties hoe zij nu en in de toekomst de zorg voor het milieu toepassen in de bedrijfsvoering en in de aangeboden reizen. Ook is een daartoe opgeleide milieucoördinator actief. Djoser voldoet aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg ANVR-Reisorganisatoren. Je kunt onze milieubeleidsverklaring en milieuprogramma nalezen op deze website. Maar duurzaam toerisme is niet alleen een zaak van reisondernemingen: ook als reiziger ben je daarin een onmisbare schakel. Voor meer informatie kijk hier.


Alleen op reis 

Boek je alleen, dan deel je een tweepersoonskamer met een reisgenoot van hetzelfde geslacht. Komt het vanwege de groepssamenstelling zo uit dat je in een eenpersoonskamer wordt ingedeeld, hoef je daarvoor nooit extra te betalen. Wil je verzekerd zijn van een eigen kamer of tent, dan kunnen we die, indien beschikbaar, voor je boeken. De toeslag daarvoor vind je op de website bij praktische informatie of kun je bij ons opvragen.