Tibetaans boeddhisme

Tibetaans boeddhisme

op naar een volgend leven

Steeds meer mensen in de westerse wereld lukt het niet om het geluk en de rust te vinden die ze zoeken. Het boeddhisme en de boeddhistische monniken die vrijwel hun hele leven wijden aan spirituele ontwikkeling en een ongekende innerlijke rust uitstralen, spreken daarom steeds meer tot de verbeelding.

Vooral de Tibetaanse vorm van het boeddhisme heeft al veel westerlingen aan het denken gezet. Tijdens de Djoserreizen door China en Tibet en door Tibet en Nepal maak je uitgebreid kennis met deze levensovertuiging en cultuur. Wanneer je de indrukwekkende kloosters in China en Tibet ziet, omgeven door machtige berglandschappen, en er rondloopt tussen de duizenden Tibetaanse pelgrims en de monniken met hun gele kappen, word je bijna automatisch aangezet tot een serieuze overdenking van je eigen leven(swijze). Door je enigszins te verdiepen in de filosofie die aan de levenshouding van deze mensen ten grondslag ligt, zul je meer kunnen genieten van de Tibetaanse kloosters, stupa’s en nederzettingen.



Wedergeboorte
Eén van de meest fundamentele verschillen tussen het boeddhisme en onze cultuur is het denken over de dood. Voor boeddhisten betekent sterven de overgang van het ene lichaam naar het andere. Een ziel heeft talloze levens en wordt steeds opnieuw geboren. Deze wedergeboorte (reïncarnatie) speelt een grote rol binnen het boeddhisme.

In het voor de Tibetanen zeer belangrijke 'Dodenboek' worden reïncarnatie en de reis die overledenen moeten afleggen voordat ze gereïncarneerd kunnen worden, beschreven. De eerste twee weken van onze dood wanen we ons nog in ons vorige leven. We proberen te praten met onze vrienden en familie en ze aan te raken, maar ze reageren niet. Na een latere zeer zware fase van onder meer hagelstormen van bloed, achtervolgingen door wezens zonder lichaam en demonen komen we op de plek waar onze toekomstige ouders de liefde bedrijven. Dit leidt tot emotionele banden en een verlangen naar ofwel de vader of de moeder, hetgeen bepaalt of je als jongen of als meisje wordt geboren.
De belangrijkste reïncarnatie is die van de Dalai Lama, de leider van het Tibetaanse volk, die vanwege zijn geweldloze verzet tegen de Chinese bezetting de Nobelprijs voor de Vrede heeft gewonnen. Het geloof in wedergeboorte krijgt in onze rationele samenleving nauwelijks voet aan de grond, omdat er niet gemakkelijk bewijzen voor te vinden zijn.

Wedergeboorte of geen wedergeboorte: een bezoekje aan de Tibetaanse kloosters en nederzettingen in Nepal, China of Tibet en een praatje met de monniken die veelal wel een woordje Engels spreken is op zijn minst interessant en verassend. Wellicht krijg je tijdens deze Djoserreizen een nieuwe, verfrissende blik op de spirituele kant van het bestaan!

Bekijk onze reizen door Tibet.