Trincomalee, een van de mooiste stranden van Sri Lanka

Afgelopen zomer hebben wij met ons gezin een rondreis door Sri Lanka gemaakt. Een geweldig land. Alle elementen waar wij zo blij van worden, komen terug in deze reis: oude steden en tempels, bergen en prachtige nationaal parken en vriendelijke mensen. En vooral heel veel mooie, tropische stranden! Sri Lanka is klimaat technisch verdeeld in twee gebieden. In onze zomervakantie heb je aan oostkust geen last van de moesson in het westen. Dit is dan ook het uitgelezen moment om de stranden aan de oostkust te bezoeken.

Geen massatoerisme in Sri Lanka
Anuradhapura Sri LankaNa een paar dagen in de oude hoofdsteden Anaradnapura en Polonaruwa en een bijzondere jeepsafari in Minneriya nationaal park rijden we met de bus naar Trincomalee in het noordoosten van Sri Lanka. Trincomalee is een echte nog authentiek Sri Lankese stad met een duidelijke handtekening van de Nederlandse aanwezigheid in tijden van de VOC. De stad ligt langgerekt langs de kust en je zou verwachten dat de stranden bomvol liggen met toeristen en dagjes mensen. Niet daar. De grote groepen toeristen lijken Trincomalee nog niet te hebben gevonden.

Fijn resort in Uppavelli
Strand Sri LankaWe verblijven in een heerlijk resort in Uppavelli, iets noordelijker van Trincomalee. Pal aan het strand. Het strand!! Wat een feest! Uppavelli is een tropische baai met wuivende palmbomen, hagelwit zand en een blauwe niet-echt-super-helder-maar-toch-zeer-aantrekkelijke zee. Op het moment dat we de eerste stappen in het warme zand zetten, weten we, we willen hier nooit meer weg. Hoewel de meeste vakantiegangers van dit gebied zich hier ophouden, is het strand relaxt, knus en vooral erg gezellig. Het leven is hier meer ingesteld op buitenlandse bezoekers en dat is toch wel even heel erg fijn. Wij worden helemaal blij van de barretjes en restaurantjes en vooral van de heerlijke loungebedden die her en der over het strand verspreid staan.

Lekker eten in Sri Lanka
Eten Sri LankaDe steden van Sri Lanka hebben niet echt een restaurantcultuur. Culinaire hoogstandjes vinden we vooral bij de take away’s en ’s avonds schuiven we aan bij de buffetten in de hotels. In Uppavelli is het eerste keer dat we en famille aan in een restaurant eten en van een menukaart kunnen kiezen. Hoewel we nog lang niet genoeg hebben van de lekkere Sri Lankese curries, zijn de kids dolgelukkig dat ze hun tanden kunnen zetten in een, toegegeven, zeer aantrekkelijke hamburger. Wijzelf bestellen een gegrilde visplateau met octopus, gemarineerde boterzachte swordfish, reuzengamba’s en tuna. Het strand is feestelijk verlicht met kaarsen, fakkels en sfeervolle kerstverlichting. In de verte dobbert een lange ketting verlichte vissersbootjes. Er waait een zwoel windje en alles smaakt onvergetelijk.

Dolfijnen en Whalewatching in Sri Lanka
De volgende ochtend staat een whalewatch tour op ons programma. Het doet even pijn als de wekker om 4.50 uur afgaat. Het is nog pikkendonker, maar als we het strand op lopen, klimt de zon in een stevig tempo achter de golven omhoog. De vissersbootjes keren terug van zee en het leven op het strand komt langzaam op gang. In die vroege ochtend stappen we met zwemvest en verrekijker in kleine bootjes en razen we de zee op, op zoek naar walvissen. Het is winderig en de zee is een beetje woest, dat maakt de tocht extra enerverend. Helaas, walvissen hebben we niet gespot, maar hoe geweldig was de grote groep dolfijnen die voor ons uit door de zee doken. Twee uur later en totaal doorweekt van het zeewater dat tegen de boot klotst, keren weer terug. Tijd voor ontbijt.

Snorkelen bij Pigeon Island
Snorkelen Sri LankaDie middag stappen we weer in de bootjes en varen we de andere kant op, naar Pigeon Island. De zee is kalmer en we kunnen ontspannen genieten van de kust die aan ons voorbij trekt. Pigeon Island is beschermd natuur gebeid en op het moment dat we voet aan wal zetten, weten we ook waarom. Het eiland is een echte parel in de Indische Oceaan met een groot stuk nog levend en kleurrijk koraal. Het kleine eiland is druk bezocht. De meeste mensen kiezen de noordkant om te zwemmen. Wij stappen aan de rustigere zuidkant de zee in en als wij met snorkel en al onder water gaan, zijn we helemaal alleen in een onderwaterwereld die bevolkt wordt door kleurrijke vissen, schildpadden en kleine haaien. Na twee dagen en drie nachten in dit tropische paradijs zijn we toch wel weer heel nieuwsgierig naar alle mooie plekken in Sri Lanka die ons nog te wachten staan. De volgende dag stappen we weer in de bus. Op naar de bergen, op naar Kandy.

Trincomalee bezoeken we tijdens drieweekse Familyreizen door Sri Lanka en tijdens de 21-daagse rondreis door Sri Lanka.