Fragmenten van een reisdagboek: Egypte en Jordanië

DAG 2 - CAIRO

Vandaag onze eerste dag in Cairo. Na het ontbijt gaan we te voet naar het Egyptisch museum. Het dodenmasker en de gouden sarcofagen van Toetanchamon zijn indrukwekkend. We drinken gezellig thee in het oudste theehuis van Cairo. Leuke plek om te zitten en te kijken wat er allemaal voorbijkomt. Dan naar de soek waar we onze ogen uitkijken bij de vele souvenirwinkeltjes met sieraden, goud en waterpijpen.

DAG 4 - SLAPEN IN EEN 1000-STERREN HOTEL
In Abu Zenima ruilen we de bus om voor jeeps waarmee we een woestijnsafari maken. Hier krijg je het echte ‘expeditiegevoel’ van! De kleuren van de rotsen en het zand zijn werkelijk prachtig, van dieprood tot wit en geel. Het enige wat we achter ons laten, zijn bandensporen en een stofwolk. We overnachten bij de bedoeïenen, die een heerlijke maaltijd voor ons klaarmaken. Elk kind dat we tegenkomen vraagt ons om een pen, maar helaas hebben we er maar één bij ons. Iets om te onthouden voor volgende keer! Na het eten lekker onze slaapzak in en genieten van de sterrenhemel.

DAG 6 - TERUG NAAR DE BEWOONDE WERELD
Wakker geworden onder een boom. Vannacht leek die boom wel een kerstboom met al die sterren flonkerend door de takken. Bij de jeeps zijn de chauffeurs al druk in de weer met het ontbijt. Nog geen uur later zijn alle bedoeïenenkinderen weer present en klitten als vliegen rond onze veldbedjes. Over asfaltwegen rijden we richting het St. Catharinaklooster. Ik dagdroom over schone kleren, een douche, een echt bed, koelkasten met bier en het einde van de baard van drie dagen (batterijen op).

DAG 7 - MOOIE PLAATJES

Als ik de volgende ochtend een rondje om een klooster loop om foto’s te schieten, zie ik dat alle kamelen in een wei zijn verzameld. Tientallen liggen en staan. De verkopers kijken me niet aan en laten me met rust. Er brandt een vuurtje en de mannen hangen rond en praten. Dan komt er opeens een auto aan met gras en groene planten. De kamelen krijgen eten. Een prachtig tafereel, dat ik close-up vastleg.

DAG 8 - RELAXEN IN DAHAB
Het zwembad lonkt, maar nog mooier is het om te gaan snorkelen. Op het strand is speciaal koraal verwijderd om een ingang te maken voor de snorkelaars en duikers, omdat het anders over de hele linie vertrapt zou worden. Er zijn zoveel mooie vissen die langs me heen zwemmen en het koraal is schitterend. Na een overheerlijk bu et en wat napraten over de dag bereiden we ons voor op de reis naar Jordanië.

DAG 10 - WADI RUM EN PETRA
Om 5.30 uur word ik uit een diepe slaap gewekt. Tijd om op te staan voor een jeeptocht door Wadi Rum. In vier jeeps rijden we over deze rode vlakte omringd door enorme rotsen. Een dag vol ‘ochs’ en ‘achs’ en prachtige uitzichten. ’s Middags rijden we op weg naar Petra door een indrukwekkend gebergte. Petra is prachtig. We verkennen de stad en krijgen onderweg uitleg van Omar, onze meereizende gids. Na oneindig veel foto’s te hebben genomen, beginnen we onze klim naar de zo genoemde ‘high place of sacrifice’. Een redelijk zware tocht, ook door de hitte, maar het uitzicht is zeker de moeite waard. Omdat ik al mijn spieren voel, besluit ik heerlijk te gaan relaxen in de hammam. Eerst helemaal uitstomen en dan een scrub gevolgd door een massage. Zalig, ik voel me herboren! Morgen hebben we gelukkig nog de hele dag de tijd om Petra in ons eigen tempo verder te verkennen.

DAG 11 - ONVERWACHTE ONTMOETINGEN
In Petra overkomt me iets heel moois. Een bedoeïen waagt op de berg een poging om een redelijk zware metalen tafel op de rug van een ezel te laden. Ik steek een handje toe en samen brengen we de tafel een flink stuk de berg af. Mijn assistentie bij deze verhuisklus wordt beloond met een vriendelijk onthaal bij zijn familie. Een gesprek met een verrassend goed Engelssprekend 14-jarig meisje, geeft mij een goed inzicht in de huishouding van deze familie: trotse bezitter van twee ezels (kamelen worden als nutteloze dieren afgedaan) en een dozijn geiten. Daarnaast nog wat gidswerk, plus uiteraard de snuisterijenverkoop. Het schijnt voldoende te zijn om de vele monden van deze familie (22 (half) broers en zussen!!) te kunnen voeden.

DAG 13 - JERASH
Jerash, ook wel het Pompeii van het Oosten genoemd, is echt de moeite waard. We krijgen een rondleiding van Omar, die ons veel vertelt en laat zien. Het zuidelijke theater is prachtig. Ik heb samen met Omar nog even wat getest. Hij stond aan de ene kant onderin het theater en ik aan de andere kant. Er zaten gaten in de wand en we staken allebei ons hoofd in een gat. We fluisterden en hoorden elkaar nog!

DAG 14 - DODE ZEE
De Dode Zee ligt 395 meter onder zeeniveau, het is het laagste punt ter wereld. Lekker dobberen op het water en je laten insmeren met modder. Onderweg terug naar Amman stoppen we nog bij een souvenirwinkel waar je producten van de Dod Zee kunt kopen en een heleboel andere prullaria. Ik vind het eerlijk gezegd echt een winkel voor rijke Amerikanen. Straks terug naar Amman en dan morgen helaas weer naar huis. Als afscheid gaan we vanavond gezellig met z’n allen eten.

Rondreizen Egypte en Jordanië.